Objektif
Meningkatkan penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran
anak-anak di dalam dan di luar sekolah.
Anak hanya berada di
sekolah 15% daripada masanya. Sebahagian daripada 52%masanya di rumah dan
komuniti boleh digunakan untuk belajar supaya wujud kesinambungan amalan
pembelajaran.
6 Peranan Ibu Bapa :
1. Jurulatih - menyediakan peluang dan ruang belajar yang
seluas-luasnya untuk anak belajar di sekolah dan di rumah
2. Mentor – menasihat, membimbing, mengajar, menyokong,
menjaga, menggalakkan, menunjuk cara
dsb.
3. Penyokong – menyokong, mempertahan, meyakinkan anak
4. Sentiasa bermaklumat – terkini
dengan apa yang berlaku di sekolah
5. Menjadualkan kehidupan – mengatur
kehidupan supaya aman dan tenteram, tenang dan bahagia
6. Sahabat remaja – mendampingi anak remaja sebagai sahabat
Berubah dari
Sistem Persekolahan kepada Sistem Pembelajaran
Sistem Persekolahan:
Pembelajaran berlaku di sekolah
Sistem
Pembelajaran: Pembelajaran berlaku di mana-mana – sekolah, rumah dan komuniti.
Sistem
Pembelajaran memerlukan kerjasama pendidik, ibu bapa dan komuniti supaya dapat
menyediakan persekitaran yang menyokong pembelajaran
Sistem
Pembelajaran berupaya menghasilkan pelajar cemerlang
4 isu :
Penyediaan
suasana pembelajaran di rumah
ruang belajar, jadual
belajar, keselesaan, kekemasan & buku rujukan
Interaksi
sosial dengan anak
berbual, makan,
beraktiviti, awasi pergerakan anak & memberi pendidikan agama/moral
Komunikasi
dengan anak
berbincang mengenai
pelajaran, mendengar cerita sekolah dari anak, mengawasi kerja rumah, mengambil
tahu perancangan aktiviti anak & saling bertukar fikiran
Sokongan
terhadap kecemerlangan anak
pujian dan
rangsang, dorongan dan motivasi, aktiviti membaca, membimbing kerja rumah &
memberi kelas tambahan (jika perlu)
Peningkatan penglibatan ibubapa dalam aktiviti sekolah
seperti :
ü
Hari Pendaftaran Tahun 1/
Tingkatan 1
ü
Hari Penetapan Target
ü
Hari Pelaporan
ü
Mesyuarat Agong Tahunan
PIBG
ü
Hari Sukan
ü
Hari Ucapan/Penyampaian
Hadiah
No comments:
New comments are not allowed.