Objektif
Meningkatkan penglibatan ibu bapa dalam pembelajaran anak-anak di dalam dan di luar sekolah.
Anak hanya berada di sekolah 15% daripada masanya. Sebahagian daripada 52%masanya di rumah dan komuniti boleh digunakan untuk belajar supaya wujud kesinambungan amalan pembelajaran.
6 Peranan Ibu Bapa :
1. Jurulatih - menyediakan peluang dan ruang belajar yang seluas-luasnya untuk anak belajar di sekolah dan di rumah
2. Mentor – menasihat, membimbing, mengajar, menyokong, menjaga, menggalakkan, menunjuk cara dsb.
3. Penyokong – menyokong, mempertahan, meyakinkan anak
4. Sentiasa bermaklumat – terkini dengan apa yang berlaku di sekolah
5. Menjadualkan kehidupan – mengatur kehidupan supaya aman dan tenteram, tenang dan bahagia
6. Sahabat remaja – mendampingi anak remaja sebagai sahabat
Berubah dari Sistem Persekolahan kepada Sistem Pembelajaran
Sistem
Persekolahan: Pembelajaran berlaku di sekolah
Sistem
Pembelajaran: Pembelajaran berlaku di mana-mana – sekolah, rumah dan komuniti.
SSistem
Pembelajaran memerlukan kerjasama pendidik, ibu bapa dan komuniti supaya dapat menyediakan persekitaran yang menyokong pembelajaran
Sistem
Pembelajaran berupaya menghasilkan pelajar cemerlang
4 isu :
Penyediaan suasana pembelajaran di rumah
ruang belajar,
jadual belajar, keselesaan, kekemasan & buku rujukan
Interaksi sosial dengan anak
berbual,
makan, beraktiviti, awasi pergerakan anak & memberi pendidikan agama/moral
Komunikasi dengan anak
berbincang
mengenai pelajaran, mendengar cerita sekolah dari anak, mengawasi kerja rumah,
mengambil tahu perancangan aktiviti anak & saling bertukar fikiran
Sokongan terhadap kecemerlangan anak
pujian
dan rangsang, dorongan dan motivasi, aktiviti membaca, membimbing kerja rumah
& memberi kelas tambahan (jika perlu)
Peningkatan penglibatan ibubapa dalam aktiviti sekolah seperti :
ü Hari
Pendaftaran Tahun 1/ Tingkatan 1
ü Hari
Penetapan Target
ü Hari
Pelaporan
ü Mesyuarat
Agong Tahunan PIBG
ü Hari
Sukan
ü Hari
Ucapan/Penyampaian Hadiah
No comments:
Post a Comment